Måste vi välja allt eller inget

Efter en tjejträff för ett tag sedan, har jag funderat mycket på våra diskussioner som vi hade den kvällen. Diskussionen kring kost, hälsa och att bli dömd av andra människor, blev både djup och lång. Vi upplevde alla att omvärlden missbedömde och dömde ut oss utan fakta, utan att egentligen veta någonting om oss. Människor är nyfikna och många av oss dömer snabbt utan att kanske först tänka efter en extra gång, ta reda på fakta eller ens fråga. I dag råder det en hälsotrend i Sverige och visst tycker jag att det är kul. Vi ska träna, äta nyttigt och nåde den som äter en kladdkaka på en onsdag. Samtidigt tittar vissa snett på människor som sedan aldrig äter dendär kladdkakan och godiset när det faktiskt ändå är kalas, då ska vi ju unna oss. Min fråga är om vi måste välja? Måste vi välja allt eller inget? Jag vill kanske ha min kladdkaka på onsdagsfikan med min väninna men är kanske inte sugen på någon söndagsfika? Enligt mig finns det inget ”allt eller inget” när det kommer till kost och träning, det handlar om rimliga mängder och sunt förnuft. Om jag missar en träning på en måndag, så låter jag inte bli att träna de andra dagarna den veckan bara för att jag missade måndagsträningen. Varför kan jag i stället inte få vara nöjd med att jag tränade två gånger förra veckan, i stället för att vara missnöjd med att jag inte tränade fyra? Ställ frågan till dig själv varför du tränar, är det för att du själv vill det eller för att samhället säger att du borde göra det? Jag tränar för att jag älskar det, för att det är kul och för att jag mår bra av det.  

 

Jag har valt ett liv där träning och kost prioriteras, det är helt mitt eget val. Om jag väljer att äta kvarg till mellanmål så låt mig göra det, jag tvingar inte dig att äta det. Det är din kropp, din hälsa, ditt liv det handlar om och du gör dina egna val. Jag tycker alla ska ha olika mål att sträva efter och hitta något som motiverar, det har jag också, men se då till att det är dina egna mål och inte någon annans du vill uppfylla.

 



Kommentarer
Postat av: Moster Maja

Så jäkla bra skrivet Carolin!! =)

2014-11-14 @ 13:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Carro

Carolin heter jag och bor Hässleholm. Jag är 25 år och utbildad sjuksköterska samt licensierad personlig tränare. Jag älskar att träna, framförallt att springa.




RSS 2.0